Tanácsadóink javaslatai

Fitten Emivel XXIII. - Mire figyelj, ha nyári melegben sportolsz?

Emese, triatlon edző, humán-kineziológus
Emese, triatlon edző, humán-kineziológus
2021.07.02 00:00
Fitten Emivel XXIII. - Mire figyelj, ha nyári melegben sportolsz?

Mire figyelj, ha nyári melegben sportolsz?

 

Megterhelő a szervezetnek a melegben való sportolás, így csak körültekintve és bizonyos „szabályokat” betartva érdemes edzeni.

 

Tudod, hogy miért szoktunk nyáron jobban verejtékezni/ izzadni?

 

Ez egy teljesen normális folyamat, hiszen az emberi szervezet így védekezik a nagy meleg ellen. Az izzadás a hőszabályozás részét képezi, segítve ezzel a szervezet hűtését. Fizikai aktivitás hatására keletkező verejték a bőrödről el fog párologni, mert a szervezeted így próbál meg védekezni a túlhevüléssel szemben. Minél nagyobb hőségbe mész ki edzeni, annál jobban fogsz izzadni. Ha nagyjából folyamatosan jársz edzeni, akkor nem elég arra figyelned, hogy mennyi folyadékot pótolsz, mert az izzadással nem csak vizet, de sok ásványi anyagot is veszít a szervezeted, mint például magnézium, nátrium, kálium stb. Érdemes megfelelően pótolni, szinten tartani az ásványi anyag raktárodat is.

 

Röviden, tömören, mert fontos:

  • Megfelelő folyadékpótlás (előtte, közben, utána)
  • Megfelelő ásványi anyag pótlás (vitaminok, izotóniás italok, sótabletta)
  • Mindig finoman szoktasd hozzá a szervezetedet a melegben történő edzéshez! (Fokozatosság elve itt is érvényes). Ne rögtön délbe menj ki a legnehezebb tréningre. Keresd a hűsebb területeket, ha teheted.
  • Amit a legjobb hűteni ilyenkor: tarkó, csukló, fej, combhajlat
  • Melegebb időben nehezebb enni, de erről se feledkezz meg, ha kell kapj magadhoz egy energiaszeletet!
  • Figyeld a tested jelzéseit!
  • Fényvédő, sild vagy világos baseball sapka, amit akár be is vizezhetsz, napszemüveg, kulacs. Ezekről se feledkezz meg! ;)

 

Szóval megfelelő odafigyeléssel a melegben sem kell lemondanod a kinti sportolásról! Mindenki a saját egészségéhez mérten sportoljon mindig! Ha, pedig megfelelő mozgásformát választasz, akkor feltölt szellemileg, lelkileg és fizikálisan is!

 

Próbáld csak ki!